streda 21. októbra 2015

Zákerné mandľové drevo

Myslela som si, že som už zažila všetky zákernosti, aké mi drevo môže pripraviť. Stretla som sa s hrčami, nepravidelnou a zvlnenou štruktúrou, mäkkým zvetraným drevom aj s dierami od červotočov. Ale mandľa mala pre mňa prichystané prekvapenie. Všimnite si tú drobnú dutinu v hornej časti...


 Najprv som si myslela, že je to dreň alebo práchnivé drevo, neskôr sa mi zdalo, že diera môže byť vyhryzená od nejakého záhadného hmyzu. V každom prípade, diera sa vetvila na rôzne strany a prechádzala šikmo cez stred polena až na druhú stranu (vlastne nie celkom, ostala tam asi centimetrová vrstva dreva na povrchu, aby dieru maskovala). Nech už by som lyžičku otočila akokoľvek, diera by vždy prechádzala priamo cez ňu...


Našťastie druhá časť polena mala už diery iba pri povrchu a tak nakoniec predsa len vznikla lyžička...




Štruktúrou mi toto drevo pripomínalo jabloň, je rovnako tvrdé a húževnaté. Jadrové drevo má krásne farby od žltej cez hnedú až po červenú a je výrazne tvrdšie než vonkajšie beľové drevo. Dá sa tiež veľmi dobre vyleštiť. Podvedome som čakala, že mandľové drevo bude isto voňať ako mandle, ale nemá žiadnu vôňu.
Všetko dobre dopadlo a naučila som sa dôležitú vec: ak vidíte dieru v dreve, ešte pred vyrezávaním sa presvedčte, aká je hlboká. Inak môžete byť veľmi prekvapení!

6 komentárov:

  1. Ďakujem, som rada, že sa páčia :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. chystám sa vyrezať mandľu - priemer cca 30 cm, dĺžka kmeňa cca 170 cm. Kto má záujem na jeho využitie (okrem spálenia)?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Závisí od toho, kde sa dané mandľové drevo nachádza.

      Odstrániť
    2. este mate z toho mandloveho dreva? kupil by som na gitaru ak sa dohodneme. drakeramoray@pobox.sk
      dakujem

      Odstrániť
  3. Mám asi 8 m vysokú mandľu. Darujem ju, ale musíš si ju dojít porezať.

    OdpovedaťOdstrániť