streda 28. decembra 2016

Kuksa

Toto je vianočný darček pre môjho brata, kuksa z brezového dreva. Musím sa priznať, že to bola dosť náročná robota...


Pri hĺbení dutiny som objavila vnútri kúsok sčernetého dreva. Nevedela som, ako hlboko siaha, a tak som ho najprv vyvŕtala pomocou Dremelu a frézovacích nástavcov, skoro ako keby to bol zubný kaz. Čierne drevo siahalo skoro až na dno kuksy, ale našťastie sa ukázalo, že dole ešte ostáva dostatočne hrubá vrstva zdravého dreva, a tak som mohla pokračovať s vydlabávaním.
Vonkajšie steny sa opracovávali o niečo ľahšie a navyše to už aj začínalo vyzerať ako kuksa. No a potom prišlo brúsenie, neskutočne zdĺhavá záležitosť. Vnútro kuksy som vybrúsila tak, že som odstrihla asi 1cm široký pásik šmirgľa a prilepila som si ho páskou o palec alebo ukazovák.
Na rúčke som vyrezala nejaké ozdoby vruborezom a asi po desiatom malom trojuholníčku sa mi zdalo, že už tomu začínam rozumieť. Nakoniec som kuksu napustila zmesou oleja a včelieho vosku, čo dohromady vytvorí akúsi hustú masť.


Drevo vyzerá zaujímavo, má v sebe hnedé pásiky, ktoré vznikajú tak, že časť lyka vrastie do dreva. Môže sa to stať z rôznych dôvodov. Vo Fínsku sú vraj takéto brezy veľmi obľúbené na vyrezávanie, lebo tie pásiky môžu vytvárať zaujímavé vzory.

1 komentár: