streda 22. novembra 2017

Ako si vyrobiť črpák, časť 2 (Zdroje)

Ak chcete začať s črpákmi a máte niekde nablízku ÚĽUV, skúste sa opýtať, či nerobia kurzy. Možno budete mať šťastie a nájdete ochotného učiteľa. Mne s výrobou črpákov poradil pán Michal Fiľo z Banskej Bystrice. Zistila som, že postup výroby som odhadla viac-menej správne, akurát som netušila, že dno črpáku sa dá narvať do zdanlivo užšej nádobky jednoducho hrubou silou :) Podľa toho som dodatočne doplnila aj tento návod.
V súčasnosti najdostupnejším zdrojom informácií o črpákoch je kniha Ivety Zuskinovej: Črpáky tradičné a súčasné. Dá sa kúpiť v ÚĽUVe alebo objednať mailom. Nájdete tam plno obrázkov, niečo o histórii a tiež veľa zaujímavého o symbolike tradičnej výzdoby črpákov. Návod na výrobu tam ale nie je.
Samozrejme niečo nájdete aj na webe - zopár starých článkov a nejaké videá, napríklad tu:
Okrem toho som objavila "shrink pot" - je to niečo ako drevená dóza s vkladaným dnom, robená podobným spôsobom ako črpák, ibaže bez ucha. Toto tajomstvo si výrobcovia až tak žiarlivo nestrážia, a tak nájdete aj nejaké návody (v angličtine, ale zato s obrázkami, ktoré sa určite oplatí pozrieť): 
Okrem toho je celkom dobré video tu (zo zoznamu dielov si vyberte "Swedish shrink box"):
http://www.pbs.org/woodwrightsshop/watch-on-line/watch-season-episodes/2016-2017-episodes/
Ale berte to video trochu s rezervou. V skutočnosti hĺbenie nie je také jednoduché, po chvíli začnete cítiť svaly, o ktorých ste doteraz ani netušili.
Na rozdiel od takejto dózy musí byť črpák vodotesný, a preto treba vyrobiť drážku aj dno oveľa presnejšie. V ďalšom článku vám prezradím, čo som sa naučila, aby ste nemuseli opakovať rovnaké chyby ako ja. Ak náhodou viete o črpákoch niečo viac, napíšte mi komentík - rada návod doplním.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára