nedeľa 22. júna 2014

Aróma dubových sudov

Na googli som nedávno objavila projekt OneOak: neďaleko Oxfordu spílili 222-ročný dub, z jeho dreva vyrobili remeselníci a umelci najrôznejšie veci od sôch, cez trámy a lavice až po lyžičky a drevené uhlie. To všetko preto, aby si ľudia viac uvedomili užitočnosť stromov a dreva a potrebu udržiavania lesov.
Vďaka tomu som sa tiež dozvedela, že z dubového dreva sa lyžičky veľmi často nerobia - drevo je príliš pórovité a obsahuje mnoho tanínu. Na tejto stránke odporúčajú dubové lyžičky vyvariť, aby sa tanín odstránil - lenže vždy je tu riziko, že pri vyváraní lyžičky prasknú. Tanín je horký, ale nie je škodlivý, dokonca má liečivé účinky.
Vyzbrojená všetkými týmito poznatkami pustila som sa do vyrezávania. Dubové drevo sa ľahko štiepilo, vďaka čomu išlo vyrezávanie dosť rýchlo.
Drevo nemalo horkú chuť, no bolo cítiť podobne ako octový nálev na uhorky. Po dlhom zvažovaní som sa napokon rozhodla, že lyžičku nebudem vyvárať. Vybrúsila som ju nahladko a natrela som ju olejom. Až potom sa ukázalo, že malé čiastočky šmirgľového papiera zapadli do pórov v dreve a ostali tam. Výsledkom je teda lyžička mierne bodkovaná... Drevo je dosť ľahké a napriek veľkým pórom sa dalo pekne vyleštiť.
 Lyžička po vybrúsení, drevo sa prirodzene leskne.
Po natretí orechovým olejom.

3 komentáre:

  1. No ja lyžičky z dubu nerobím,nejak intuitívne mi to došlo že sa na to nehodia.Nemám žiadne tabuľky,čo nájdem,skúsim :)No na druhej strane to drevo milujem,má krásnu kresbu a nosením ako prívesok chytí nádhernú patinu.Hoc sa do neho zle reže.
    Inak,to čo ide do úst,by sa nemalo ničím napúšťať.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Keď lyžičku nenatrieš, tak do seba nasaje rôzne tuky a šťavy z jedla, ktoré tam časom zatuchnú. Čiže lyžička bude tak či tak niečím "napustená", ale okrem tuku nasaje do seba aj rôzne farby a pachy (napríklad papriku, cesnak... vlastná skúsenosť).
    Orechový olej však po niekoľkých týždňoch stuhne, zaplní póry v dreve a zabráni ďalšiemu nasiaknutiu. Zdravotne je úplne nezávadný - pokiaľ náhodou nemáš alergiu na vlašské orechy :) Je to jedlý olej a môže sa napríklad dávať aj do šalátov.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Zaujimave pozorovanie ohladom ciastociek smirgla zapadnutych do dierok. Skusil som pouzit starsi uz trochu zodraty smirgel z ktoreho az tak nevypadavali zrna a zda sa ze to fungovalo.

    Dobry blog, vela zaujimavych a hodnotnych informacii o roznych druhoch dreva a ich vlastnostiach

    Prajem vela zdaru.

    OdpovedaťOdstrániť